Kodėl lietuviui verta rinktis elektromobilį?

  • Kodėl lietuviui verta rinktis elektromobilį?

    Publikavimo data 2024.08.27 d. 

    Kodėl lietuviui verta rinktis elektromobilį? 

    Gyvename technologijų amžiuje, tad mūsų jau nebestebina skaitmenizacijos, atsinaujinančios energetikos, virtualios realybės ar dirbtinio intelekto išnaudojamos galimybės infrastruktūroje, technologijose, švietime, medicinoje. Lietuvoje saulė neplieskia ištisus metus, tačiau savo privačiam namui ar įmonei įsirengti saulės elektrinę tampa nebe prestižo reikalu, o būtinybe. „Elektrum Lietuva“ pranešime žiniasklaidai teigiama, kad pirmąjį šių metų ketvirtį privačiose saulės elektrinėse pagaminta maždaug dešimtadaliu daugiau elektros nei per tą patį laikotarpį pernai.

     

    Turima nuosava elektros energija bei jos perteklius tampa viena priežasčių vartotojui ar šeimos ūkiui žengti koja kojon su naujausiomis technologijomis, įsigyti elektra varomą automobilį ir netgi įsirengti įkrovimo stotelę namie. Pagal „Regitra“ duomenis, 2023 m. elektromobilių skaičius pastebimai išaugo ir perkopė 10 tūkst. Remiantis elektroninės prekybos duomenimis, lietuviai vis labiau pasvarsto apie galimybes persėsti į elektra valdomą automobilį. Kokios dar priežastys skatina vartotojus tai padaryti?

     

    Šalies gyventojų perkamoji galia po truputį auga. Vartotojai uždirbantys bent vidutines pajamas yra linkę nusipirkti patys arba rinktis transporto priemonę lizingu ir taip įsigyti aplinkai draugiškesnį automobilį. Šiaurės, Vidurio Europos šalys atsinaujina savo autoparką, taip plečiasi antrinė rinka, todėl atsiranda daugiau galimybių lietuviams išsirinkti naudotą automobilį žemesne kaina.

    Vienas svarbiausių veiksnių, skatinančių lietuvius persėsti į elektromobilį yra valstybės parama. LR Susisiekimo Ministerija siūlo vartotojams atsisakyti taršių dyzeliniu kuru ar benzinu varomų automobilių nuo 2022 m. birželio mėn. skatindama teikti paraiškas kompensacijai už įsigytą naują (iki 6 mėn.) arba naudotą (iki 4 metų) lengvąjį grynąjį elektromobilį. Fiziniai asmenys, įsigyjantys naują transporto priemonę gali gauti 5 tūkst. eurų, o įsigiję naudotą elektromobilį – 2,5 tūkst. eurų kompensaciją. Taip pat parama gali pasinaudoti ir juridiniai asmenys, o pats modernizavimo fondas veiks iki 2026 m. Viso paramos projekto lengvųjų grynųjų elektromobilių įsigijimui skatinti vertė yra 50 mln. eurų.

     

    Svarbu paminėti, kad valstybė taip pat kitu savo projektu remia privačių elektromobilių įkrovimo prieigų įrengimą individualiuose namuose, daugiabučiuose, įmonėse. LR Susisiekimo Ministerija taip pat siūlo vairuojantiems elektromobilius nemokamai juos parkuoti Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Neringoje ir Trakuose apmokestintose zonose. Daugiau informacijos apie valstybės skatinimą galima rasti tinklapyje www. ena.lt

    Augančios kuro kainos taip pat nepalieka vartotojams teigiamų asociacijų su dyzeliniu kuru ar benzinu varomais automobiliais. Nors pastaraisiais mėnesiais Lietuvos energetikos agentūros duomenimis kuro kainos stabilizavosi, sumažėjo apie 0,5 proc., tačiau naftos rinkoje yra daug nestabilumo dėl vykstančių karų ir išpuolių.

    Vertinant iš kitos pusės, elektromobilių įkrovimo stotelių taip pat vis dar nėra pakankamai, tačiau vartotojai to mažiau bijo ir pasitiki infrastruktūros plėtra. Išanalizavus įkrovimo stotelių pasiskirstymą Lietuvoje, pasirodo, kad didžiuosiuose miestuose – Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, taip pat Birštone, Druskininkuose, Anykščiuose viešo įkrovimo prieigų jau yra arba greitu metu bus pakankamai. Elektromobilių stotelių yra ne tik automagistralėje, degalinėse, poliklinikų, parduotuvių teritorijose, bet ir didesnių įmonių privačių parkavimo vietų teritorijose – tokia siūloma dar viena pridėtinė vertė darbuotojui.

    Mažesnės automobilio eksploatacijos išlaidos taip pat yra pakankama priežastis vartotojams persėsti į elektromobilį. Niujorko Valstijos tyrimų duomenimis, apie 31 proc. vietinių apklaustųjų pabrėžė, kad jų išlaidos elektromobilio priežiūrai buvo daug mažesnės lyginant su jų įprastais ankstesniais automobiliais.

    Turint elektromobilį dingsta kai kurios jo priežiūros išlaidos, pavyzdžiui, nereikia keisti tepalų, stabdžių sistemos taip pat susidėvi lėčiau. Teigiama, kad būtent automobilio taisymui ir priežiūrai elektromobilių vairuotojai išleidžia apie 50 proc. mažiau.

    Dar vienas svarbus aspektas – elektromobilių vairuotojai gali jaustis darantys teigiamą poveikį aplinkai ir ekologijai savo pasirinkimu mažindami poveikį klimato kaitai. Automobilių ir pramonės tarša, ypač didžiuosiuose pasaulio miestuose, yra pagrindinis veiksnys prisidedantis prie klimato atšilimo.

    Niujorko Valstijos Energetikos ir Aplinkos Plėtros Departamentas teigia, kad vairuojant elektromobilį anglies dvideginio pėdsakas yra apie 50-70 proc. mažesnis lyginant su vidaus degimo varikliais. O Lietuva Europos Sąjungai įsipareigojo iki 2030 m. sumažinti suvartojamų degalų kiekį 42 proc. Dėl to Lietuvoje klimato atšilimo prevencijai taikomi ir taršos mokesčiai dyzelinu varomiems automobiliams, didesni registracijos mokesčiai bei kiti apsunkinantys veiksniai.

    Elektromobilių markių ir modelių jau yra įvairių ir jų vėliau tik daugės, kaip ir daugės priežasčių rinktis tokį automobilį, tad dar neturintiems elektromobilio svarbus klausimas – ar jau nusprendėte kokį elektromobilį pirksite?
      

  •