Elektromobilių kainų mažėjimas – ar artėjame prie masinės rinkos revoliucijos?
-
Publikavimo data 2024-11-30
Elektromobilių kainų mažėjimas – ar artėjame prie masinės rinkos revoliucijos?
Elektromobiliai ilgą laiką buvo laikomi nišiniais automobiliais, prieinamais tik nedidelei pasiturinčių žmonių grupei, siekiančiai prisidėti prie ekologijos arba mėgautis inovatyviomis technologijomis. Tačiau per pastarąjį dešimtmetį elektromobilių kainos palaipsniui mažėja, o rinkos ekspertai teigia, kad jau artėjame prie EV revoliucijos, kai šios transporto priemonės taps prieinamos plačiajai visuomenei. Kainų mažėjimą lemia spartus baterijų technologijų tobulėjimas, gamybos efektyvumo augimas ir didėjanti konkurencija.
Elektromobilių kainų tendencijos
2010 m. dėl didelių baterijų gamybos sąnaudų ir mažos gamybos apimties vidutinė elektromobilio kaina siekė daugiau nei 40 000 EUR. Baterija (viena brangiausių transporto priemonės dalių) kainavo apie 1 000 EUR/kWh. Tai ribojo EV plėtrą, nes dauguma vairuotojų teikė pirmenybę automobiliams su vidaus degimo varikliais.
Tačiau per pastarąjį dešimtmetį baterijų kainos smarkiai krito. 2023 m. vidutinė baterijos kaina siekė apie 120 EUR/kWh, o kai kuriais atvejais net mažiau. Šis drastiškas pokytis labai prisidėjo prie pačių EV kainų mažėjimo. Šiuo metu tokius modelius kaip „Tesla Model 3“, „Chevrolet Bolt“ ar „Nissan Leaf“ galima įsigyti už 27 000–36 000 EUR, o su valstybės subsidijomis ir dar pigiau.
Efektyvesnė baterijų gamyba
Augant elektromobilių gamybos apimtims, baterijų gamyba tampa efektyvesnė, o sąnaudos mažėja dėl masto ekonomijos. Tokios kompanijos kaip „Tesla“, investuoja milijardus, kad galėtų gaminti baterijas daug didesniais kiekiais, sumažindami vieneto savikainą.
Ličio jonų baterijos tapo efektyvesnės, talpesnės, pigesnės. Nors ličio, kobalto ir kitų žaliavų poreikis vis dar išlieka, technologijos leidžia šiuos elementus naudoti mažesniais kiekiais. Vis labiau akcentuojamas žaliavų perdirbimas, kuris padeda sumažinti išteklių poreikį ir gamybos sąnaudas.
Daug dėmesio skiriama naujoms technologijoms, tokioms kaip kietojo kūno (solid-state) baterijos, kurios žada dar didesnį energijos tankį ir mažesnes gamybos sąnaudas. Nors šios naujovės dar nėra komercinės gamybos etape, kai jos taps prieinamos rinkoje, baterijų kainos turėtų ženkliai sumažėti.
Valstybės parama ir subsidijos
Prie elektromobilių kainų mažėjimo prisideda ir valstybės parama bei skatinamosios programos. Daugelyje šalių siūlomos subsidijos ar mokesčių lengvatos, siekiant paskatinti gyventojus naudotis ekologiškai švariu transportu. Subsidijos dažnai sumažina galutinę elektromobilio kainą keliais tūkstančiais eurų. Lietuvoje įsigyjant visiškai naują elektra varomą automobilį galima gauti iki 5 000 EUR kompensaciją.
Europos šalys, tokios kaip Prancūzija ir Vokietija, taip pat siūlo dideles subsidijas. Šios programos padeda užtikrinti, kad elektromobiliai taptų prieinami platesnei auditorijai ir skatina greitesnį perėjimą prie ekologiško transporto.
Elektromobilių prieinamumas masinėje rinkoje
Mažėjant elektromobilių kainoms, didėja jų prieinamumas masinėje rinkoje. Nauji pigesni modeliai leidžia elektromobilius įsigyti platesnei vairuotojų auditorijai. Pavyzdžiui, „Tesla“ – viena iš brangesnių elektromobilių gamintojų – jau pristatė savo pigesnius modelius, tokius kaip „Model 3“ (36 000 EUR), ir planuoja ateityje dar labiau sumažinti kainas.
EV rinka tampa vis konkurencingesnė. Dauguma didžiųjų automobilių gamintojų, įskaitant „Volkswagen“, „Ford“, „Hyundai“ ir „General Motors“, intensyviai investuoja į elektromobilių kūrimą. Kuo daugiau konkurencijos rinkoje, tuo daugiau pasirinkimų pirkėjams ir mažesnės kainos.
Naudotų elektromobilių rinka
Kitas svarbus veiksnys, didinantis EV prieinamumą – naudotų elektromobilių rinka. Kadangi pardavimai auga, atsiranda vis daugiau naudotų elektrinių transporto priemonių, kurios tampa pigesne alternatyva. Pirkėjai, kurie negali sau leisti naujo elektromobilio, vis dažniau renkasi naudotus modelius, kurie su subsidijomis ar lengvatomis gali konkuruoti su senais VDV automobiliais. Renkantis naudotą EV variantą iš valstybės galima gauti iki 2500 EUR kompensaciją
Ar masinė EV revoliucija neišvengiama?
Atsižvelgiant į dabartines kainų tendencijas, daugelis ekspertų prognozuoja, kad EV revoliucija masinėje rinkoje neišvengiama. Tikėtina, kad per artimiausius penkerius metus elektromobiliai taps ekonomiškai konkurencingi net ir be subsidijų.
Nors dar reikia šiek tiek laiko, kol elektromobiliai taps visiškai prieinami daugumai vairuotojų, jų perspektyvos ir ateitis atrodo patraukliai. Vis daugiau žmonių gali sau leisti šią švaresnę, pigesnę ir ekologiškesnę transporto priemonę, o pasaulis artėja prie tvarios ir aplinkai draugiškos mobilumo ateities.
-