Elektromobilių baterijų tipai

  • Elektromobilių baterijų tipai

    Publikavimo data 2024.08.28 d

    Elektromobilių baterijų tipai


    Įsivaizduokite Lietuvos kelius, kuriuose tyliai ir elegantiškai rieda vis daugiau elektromobilių. Tai ne ateities vizija, o sparčiai besikeičianti dabartis. 2023 m. pradžioje Lietuvoje buvo registruota 12 510  elektromobilių. Iki šių dienų įvyko tikras elektromobilių bumas – jų skaičius padvigubėjo iki 24 291! Tai ne šiaip statistika, o aiškus ženklas, kad Lietuva sparčiai žengia į elektrinio transporto erą.

     

    Šie įspūdingi skaičiai ne tik atspindi augantį lietuvių susidomėjimą elektromobiliais, bet ir kelia natūralų klausimą: kas gi slypi po šių inovatyvių transporto priemonių variklio dangčiu? Šiame straipsnyje išsamiau aptarsime skirtingų tipų elektromobilių baterijas, jų privalumus ir trūkumus.

    Nuo praeities iki dabarties: baterijų evoliucija

    Elektromobilių baterijų istorija prasidėjo dar XIX amžiuje. Tuo metu naudotos švino rūgšties baterijos buvo vienkartinės. Pirmasis elektrovežis, tempdamas 6 tonas, galėjo nuvažiuoti vos 2,4 km maksimaliu 6,4 km/val. greičiu. Po to bateriją tekdavo keisti. Per pastaruosius 150 metų įvyko stulbinanti elektromobilių baterijų evoliucija. Nuo sunkių ir neefektyvių švino rūgšties baterijų pereita prie modernių ličio jonų baterijų, kurios pradėjo tikrąją elektromobilių revoliuciją.

    Šiandien elektromobilių baterijos yra nepalyginamai galingesnės, patvaresnės ir efektyvesnės. Nuo pirmųjų modelių, galėjusių nuvažiuoti vos porą kilometrų, šiuolaikiniai elektromobiliai įveikia net 500 km su vienu įkrovimu.

    Elektromobilių baterijų tipai: kuo jie skiriasi?

    Šiuolaikiniai elektromobiliai naudoja įvairių tipų baterijas, kurių kiekviena turi savo privalumų ir trūkumų. Pagrindiniai elektromobilių baterijų tipai yra:

    Ličio jonų Li-ion) baterijos: Tai plačiausiai naudojamas baterijų tipas elektromobiliuose. Jos pasižymi dideliu energijos tankiu, ilgaamžiškumu ir geru veikimu įvairiomis sąlygomis. Tačiau jos yra brangesnės ir gali kelti saugumo problemų dėl perkaitimo rizikos.

     

     

    • Ličio geležies fosfato LFP baterijos: Šios baterijos yra saugesnės ir pigesnės nei standartinės ličio jonų baterijos. Jos taip pat pasižymi ilgesniu tarnavimo laiku. Tačiau jų energijos tankis yra mažesnis, todėl elektromobiliai su LFP baterijomis paprastai turi mažesnį nuvažiuojamą atstumą. LFP baterijos taip pat yra jautresnės šalčiui.

     

    • Nikelio metalo hidrido NiMH baterijos: Nors rečiau naudojamos naujuose elektromobiliuose, šios baterijos vis dar pasitaiko kai kuriuose hibridiniuose automobiliuose. Jos yra patikimos ir saugios, tačiau turi mažesnį energijos tankį nei ličio jonų baterijos. Be to, jos dažniausiai yra sunkesnės ir didesnės, todėl gali paveikti elektromobilio efektyvumą.

     

    • Kietojo elektrolito baterijos: Tai naujausios kartos baterijos, kurios dar nėra naudojamos elektromobiliuose. Jos žada didesnį saugumą, greitesnį įkrovimą ir didesnę energijos talpą. Tačiau šių baterijų gamyba kol kas yra sudėtinga ir brangi.

    Kiekvienas baterijos tipas turi savo privalumų ir trūkumų, todėl elektromobilių gamintojai renkasi baterijas atsižvelgdami į konkretaus modelio poreikius ir kainą. Technologijoms tobulėjant, tikimasi, kad ateityje atsiras dar efektyvesnių ir patogesnių baterijų tipų 

  •