Ar elektromobiliai tikrai verti investicijos? Privalumai ir trūkumai

  • Ar elektromobiliai tikrai verti investicijos? Privalumai ir trūkumai

    Publikavimo data 2024.08.26 d. 

    Ar elektromobiliai tikrai verti investicijos? Privalumai ir trūkumai

    Elektromobiliai sparčiai keičia automobilių rinką kaip patraukli alternatyva tradicinėms transporto priemonėms. Didėjantis dėmesys ekologijai ir siekis mažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro skatina rinktis šią naujovišką technologiją. Elektriniai automobiliai siūlo daugybę privalumų, tokių kaip mažesnės eksploatacijos išlaidos, tyli eiga ir t. t. Tačiau jie turi ir trūkumų, tarp kurių – ribotas įkrovimo stotelių tinklas ir didesnė pradinė kaina. Taigi kyla klausimas, ar elektromobiliai gali pakeisti transporto sektorių ir kokių kompromisų gali prireikti pasirenkant šią modernią susisiekimo priemonę?

     

    Elektromobilių privalumai

    - Mažesnis išmetamų teršalų kiekis. Vienas iš svarbiausių elektra varomų automobilių privalumų – mažesnis poveikis aplinkai. Didžiąją dalį taršos (50–70 g CO2/km) sudaro baterijos gamybos CO2 emisija, kuri paskirstoma elektromobilio nuvažiuotam atstumui per visą jo tarnavimo laikotarpį. Vidutinis dyzelinu ar benzinu varomas automobilis kas kartą važiuodamas išmeta 150–200 g CO2/km.

     

    - Efektyvesnis veikimas. Energijos vartojimo efektyvumas transporto priemonėse matuojamas pagal tai, kiek degalų energijos paverčiama faktine galia transporto priemonei judėti. Elektromobiliai šiuo aspektu gerokai lenkia degalais varomus automobilius, nes pasižymi įspūdingu 85–90 % energijos suvartojimo efektyvumu. Transporto priemonės su vidaus degimo varikliais tik apie 20 % benzine sukauptos energijos paverčia judėjimo galia

     

    - Mažesnės sąnaudos kurui. Nors įkrovimo kainos įvairiose Europos šalyse skiriasi, elektros kaina kilometrui yra mažesnė nei benzino arba dyzelino. Remiantis 2023 m. duomenimis, Lietuvoje vidutinė elektros kaina siekė apie 0,20 EUR/kWh. Vidutinis elektromobilis sunaudoja apie 15–20 kWh/100 km. Taigi nuvažiuoti 100 km atstumą galima už 3–4 EUR. Tradicinis automobilis sunaudoja apie 6–7 litrus degalų 100 km. Jei 1 litras degalų kainuoja 1,7 EUR, 100 km kelionė įprastiniu automobiliu pabrangs iki 10–12 EUR.

     

    - Mažesnis triukšmas. Skirtingai nei degalais varomos transporto priemonės, elektromobiliai skleidžia triukšmą tik dėl vėjo pasipriešinimo ir padangų sukibimo. Tiesą sakant, siekiant apsaugoti pėsčiuosius, teisės aktai reikalauja, kad elektra varomi automobiliai važiuodami keltų mažiausiai 56 dB triukšmą. Nepaisant to, jie vis dar daug tylesni už tradicines transporto priemones, kurių triukšmo lygis 70–90 dB. Tai ypač svarbu didžiuosiuose miestuose, kur triukšmo lygis dažnai viršija sveikatai saugias ribas.

     

    - Reikalauja mažiau priežiūros. Elektromobilio priežiūra gali būti nuo 20 % iki 50 % pigesnė nei tradicinės transporto priemonės. Elektromobiliams nereikia reguliariai keisti variklio alyvos, juose gerokai mažiau judančių dalių, todėl mažesnė gedimų tikimybė. Brangiau kainuoja elektromobilio baterijos keitimas, tačiau dauguma gamintojų suteikia garantijas ir minimalias išlaidas pirmuosius 8–10 metų.

     

    - Valstybės subsidijos ir lengvatos. Lietuvoje elektromobilių pirkėjams teikiamos subsidijos, kurios gali siekti iki 5000 EUR. Kai kuriose šalyse jiems taikomos mažesnės kelių mokesčių normos, nemokamas parkavimas ar teisė važiuoti specialiomis juostomis.

     

    Elektromobilių trūkumai

    - Didelės pradinės investicijos. Įsigyti elektromobilį vis dar kainuoja brangiau nei degalais varomą automobilį. 2023 m. vidutinė naujo elektromobilio kaina Europoje siekė apie 35 000 EUR, o benzininio automobilio – apie 25 000 EUR.

     

    - Ribotas nuvažiuojamas atstumas. Daugelio apklausų duomenimis, nerimas dėl nuvažiuojamo nuotolio yra vienas svarbiausių kriterijų, renkantis transporto priemonę. 2023 m. vidutinė elektromobilio baterijos talpa siekė apie 60 kWh, leidžianti nuvažiuoti apie 350 km. Degalais varomas automobilis su pilnu baku vidutiniškai nuvažiuoja apie 700 km.

     

    - Ilgas įkrovimo laikas. Pilnai užpildyti degalų baką trunka vos kelias minutes. Elektromobilio įkrovimas gali užtrukti nuo 30 minučių iki kelių valandų – gerokai ilgiau nei įprasta kavos sustojimo (10–20 min.) pertraukėlė. Tai gali būti nepatogu kelionėse, ypač kai greito įkrovimo stotelės nėra lengvai prieinamos.

     

    - Trūksta įkrovimo taškų. Nors elektromobilių įkrovimo stotelių sparčiai daugėja, jų skaičius vis dar ribotas, ypač kaimo vietovėse, mažesniuose miestuose. Šiuo metu visoje Europoje galima rasti apie 375 000 viešųjų elektromobilių įkrovimo punktų. Lietuvoje jų šiai dienai vos 600. Tai gali sukelti nepatogumų planuojant keliones.

     

    - Didelės akumuliatoriaus keitimo išlaidos. Atsižvelgiant į elektromobilio modelį, akumuliatoriaus keitimo kaina svyruoja nuo 5 000 EUR (pvz., Nissan Leaf 40 kWh) iki 20 000 EUR (pvz., Tesla Model S 75 100 kWh). Naujo akumuliatoriaus kaina įprastam automobiliui siekia nuo 50 EUR iki 150 EUR.
      

  •