Elektra varomi automobiliai laikomi ekologiškiausia transporto priemone. O ką daryti su panaudotomis jų baterijos?

Elektra varomi automobiliai laikomi ekologiškiausia transporto priemone. O ką daryti su panaudotomis jų baterijos?


Planuojama, jog iki 2030 m. Europos keliais riedės apie 30 mln. elektromobilių. Mūsų šalies valdžios planuose taip pat yra numatytas šių transporto priemonių gausinimas Lietuvos keliuose. O ir pasauliniai automobilių gamintojai vis labiau imasi jų gamybos dėl griežtėjančių aplinkosaugos reikalavimų.

Niekas neneigia elektra varomų mašinų naudos – jos neteršia gamtos išmetamosiomis dujomis bei kelia mažiau triukšmo. Tačiau ne vienai institucijai, o ir patiems žmonėms kyla natūralus klausimas, - kas bus su panaudotomis baterijomis? Ar jos bus perdirbamos, ar dar kartą prikeliamos naujam gyvenimui?

 

Kiek tarnauja ličio jonų baterija?

Nors pasaulinė elektromobilių rinka dar gana nauja, tačiau pagal pateiktus ekspertų duomenis matoma, jog netrukus reikės keisti pirmųjų modelių elektromobilių baterijas. Negana to, net ankstesniais metais pagamintos transporto priemonės, tokios kaip, pavyzdžiui, 2010 m. „Nissan Leaf“, jau išleidžiamos į „pensiją“ ir pakeičiamos naujesniais modeliais.

O ką tai reiškia? Ogi tai, kad jau reikia pasirūpinti kur „padėti“ senesniems elektromobiliams kurtas ličio jonų baterijas, kurias mažesnėms mašinoms (lengvieji automobiliai) reikia keisti kas 7-10 metų naudojimo, o didesnėms (autobusai, furgonai), kas maždaug 3 ar 4 metus. Kitokiu atveju jos tiesiog praranda efektyvumą ir dėl sumažėjusios talpos tampa nebetinkamos naudojimui. O sumažėjus ličio jonų baterijos talpai, sutrumpėja nuvažiuojamas elektromobilio nuotolis.

baterija

Tačiau skirtingai nei kitų elektronikos prietaisų, tokių kaip mobilieji telefonai, planšetiniai kompiuteriai ir pan., kurių baterijos galima sakyti išsunkiamos visiškai, net ir nebetinkamos naudojimui elektromobilių baterijos savyje dar turi sukaupusios 70–80 proc. pradinės talpos. Todėl jos dar pilnai gali būti panaudotos kitiems tikslams, tokiems kaip energijos saugykla, skirta namams arba pramonei. Na, o visiškai išeikvotos gali būti perdirbamos.

 

Ar automobilių gigantai apsiims perdirbti elektromobilių baterijas?

Naujausi duomenys skelbia, jog tai vyksta jau dabar. Didžiausi pasauliniai automobilių koncernai jau žengia pirmuosius žingsnius link tvaresnės gamybos. Pavyzdžiui, visiems puikiai žinoma „Volkswagen“ kompanija, neseniai Zalcgiterio mieste (Vokietija) atidarė naują gamyklą, kurioje perdirbs senas elektromobilių baterijas. Joje bandomojo etapo metu, per metus, planuojama perdirbti iki 3 600 vienetų arba 1 500 tonų baterijų sistemų. Tačiau pagrindinis kompanijos siekis, kad net 90 proc. ličio baterijų medžiagų taptų naujomis žaliavomis naujai gaminamiems produktams.

Japoniškų automobilių gamybos gigantas „Nissan Motor Company“ jau dabar senas elektromobilio „Leaf“ baterijas pakartotinai naudoja statinei energijai kaupti pramoniniuose ir buitiniuose įrenginiuose. Taip pat jie sukūrė „xStorage“ energijos kaupimo įrenginį, kurį siūlo privačių namų savininkams bei komercijos įmonėms.

elektromobilis

Dar viena pasaulinio garso Japonijos kompanija „Honda“ taip pat paskelbė, jog surinks ir perdirbs panaudotas ne tik elektra varomų, bet ir hibridinių automobilių baterijas. Tai reiškia, jog joms bus suteiktas antras gyvenimas arba išgautos vertingos žaliavos, kurios gali būti naudojamos kaip komponentai naujų baterijų gamyboje.

Na, o „Tesla“ elektromobilių gamintojų tikslas, kad visų jų pagamintų elektra varomų mašinų baterijos būtų perdirbtos, o ne naudojamos kaip energijos saugyklos ar pan. Šį siekį kompanija grindžia tuo, kad perdirbimo procese atgautos medžiagos panaikintų poreikį naujų metalų kasybai, kurie reikalingi ličio jonų baterijų gamybai.

 

O kokia situacija yra Lietuvoje?

Kaip žinia, mūsų šalyje nėra nei „Honda“, nei „Tesla“ ar „Vokswagen“ automobilių gamyklų. Tad ką daryti? Kur dėti panaudotas ličio jonų baterijas?

Pasak ekspertų, šiuo metu Lietuvoje kol kas panaudotos elektra varomų automobilių baterijos neperdirbamos. Jos, kaip ir kitos, į elektros prietaisus montuojamos baterijos, surenkamos ir eksportuojamos į užsienį. Už šią procedūrą atsakingas „Atliekų tvarkymo centras“.

  •